top of page
חיפוש
  • תמונת הסופר/תEyal Zack

מהי הפרעת אישיות גבולית? כיצד ניתן לזהותה? ובמה טיפול יכול לעזור?

עודכן: 26 בדצמ׳ 2022

האם אתם מרגישים במערכת יחסים סוערת ורצופת משברים? נמצאים במתח חוזר ונשנה עם בן / בת הזוג? חווים ביקורת והאשמה כל הזמן? ייתכן ואתם במערכת יחסים עם בעל הפרעת אישיות גבולית. בעמוד זה אבקש לתאר ולהסביר מהי הפרעת אישיות גבולית, כיצד היא מוגדרת, מהם הקריטריונים לאבחונה, וכיצד יכול טיפול בידי איש מקצוע לעזור.

מהי הפרעת אישיות גבולית?
הפרעת אישיות גבולית

בחיי כולנו ישנם לא מעט מצבים בהם עלינו להתמודד עם ביקורת, לרסן ולשלוט ברגשות שלנו, לדחות סיפוקים ובעיקר להכיל מצבים מורכבים שאינם תמיד לרוחנו. אנו לומדים לעשות זאת בעיקר בעזרת וויסות רגשי עצמאי שמאפשר לנו להכיל מצבים מורכבים ולהביע איפוק כשיש צורך. אולם ישנם בני אדם שמתקשים מאוד לווסת את רגשותיהם במצבים אלה וכתוצאה "מתפוצצים" די מהר על הזולת ולעיתים על עצמם. אנשים אלו עלולים לסבול מהפרעת אישיות גבולית Borderline Personality Disorder (BPD).


לפי המדריך האבחוני להפרעות ולמחלות נפש (DSM-5), המושג גבולי בא לתאר בני אדם בעלי "תכונות קבועות של חוסר יציבות ופגיעות רגשית". ואכן, בעלי הפרעת אישיות גבולית מראים דפוס התנהגות המאופיין באימפולסיביות רבה ובחוסר יציבות מתמשך ביחסיהם הבין-אישיים, בדימוי העצמי שלהם ובמצבי הרוח. אנשים אלה חווים שיבושים חמורים בתחושת העצמי והדימוי העצמי שהן בלתי יציבות ביותר, ונראה כי הם אינם מצליחים להשיג ולגבש תחושה עקבית של זהות עצמית מגובשת. הם רגישים מאוד, בעיקר בהיבט של איך אחרים תופסים אותם, הם נוטים לפרש כביקורת או כדחייה כל סימן קל של חוסר אהדה או חוסר קרבה אליהם. הם נעלבים בקלות, כועסים די מהר ומתקשים להכיל רגשות אלה.


לאור זאת אין פלא שמערכות יחסיהם בלתי יציבות; הם יכולים להשקיע רבות על מנת להימנע מנטישה או עזיבה ומצד שני כאשר הם חשים בזלזול או בדחייה, הם עלולים לנקוט באלימות מילולית כלפי אנשים הקרובים להם ובמצבים קיצוניים אף לאיים בהתאבדות. אין זה מפתיע כי יש להם היסטוריה של מערכות יחסים סוערות ובלתי יציבות המתחילות לרוב באידאליזציה של בן/בת הזוג ומסתיימות בהתפכחות מרירה ואכזבה קשה ובדוולואציה (הפחתת ערך) חריפה של בן/בת הזוג.


כאמור, מצב רוחם של בעלי אישיות זו אינו יציב במיוחד. הם מסוגלים להתפרצויות זעם עזות על כל תסכול קטן ומתקשים לשלוט בכעסם. הם נוטים לסיבולת נמוכה, לתסכולים רבים ולתחושת ריקנות כרונית. פעמים רבות הם מתקשים להיות לבדם. חוסר היציבות הרגשית הקיצוני שלהם מתבטא בתנודות חדות במצב הרוח ובהתנהגות אימפולסיבית המכוונת להרס עצמי (כגון בולמוסי הימורים, התמכרות למין, לסמים, התקפי זלילה וכו'). ניסיונות התאבדות, לעיתים כוזבים בעליל, ופגיעה גופנית בעצמם, הם מסימני ההיכר של ההפרעה במצבה הקיצוני. לעיתים יופנה התסכול בצורה של ביקורת מתמדת, אכזבות מרות ואף תוקפנות מילולית כלפי הזולת והסביבה החיצונית. השימוש הנצלני והפוגע שעושה האישיות הגבולית באחרים הוא בדרך כלל תגובה זועמת ואימפולסיבית לאכזבה ולתסכול שהיא חווה ואשר נובע לדעתה מיחסם של הסובבים אותה אליה.


שכיחות ההפרעה

שכיחותה של הפרעת אישיות גבולית באוכלוסייה מוערכת בכ-1.6%, אך ישנן גם הערכות גבוהות בהרבה המציעות כי כ-6% מהאוכלוסייה מתמודדים עם הפרעת האישיות. כ 75% מהלוקים בהפרעה זו הן נשים. לאור התסמינים הקשים של ההפרעה אין פלא שהיא מופיעה פעמים רבות לצד הפרעות פסיכיאטריות. בעיקר ניכר הקשר בינה לבין הפרעות מצב רוח וחרדה כגון הפרעת פאניקה ו PTSD (תחלואה כפולה זו נמצאה אצל מחצית מהלוקים בהפרעה זו). מכאן נראה כי לבעלי הפרעת אישיות גבולית יש גם ליקוי ביכולת לווסת את מצבי רוחם וגם ארגון פתולוגי של האישיות.


אבחון הפרעת אישיות גבולית

בהגדרתו, קובע ה DSM-5, המדריך האבחוני המעודכן להפרעות ומחלות נפש, כי בעלי הפרעת אישיות גבולית חווים אי יציבות ביחסים הבין-אישיים, בדימוי העצמי וברגשות המתבטאים לרוב באופן אימפולסיבי. הפרעה זו מתחילה לרוב בגיל ההתבגרות המאוחרת וניכרת במגוון הקשרים והיחסים של האדם. לצורך אבחונה צריכים להתקיים לפחות חמישה מהקריטריונים הבאים:

1. חשש גדול מנטישה (אמיתית או מדומיינת) ומאמץ רב למנוע אותה.

2. דפוס יחסים בין-אישיים לא יציבים ומתוחים המאופיינים באידיאליזציה ודוולואציה לסירוגין.

3. הפרעת זהות: תחושת עצמי או דימוי עצמי שאינו יציב בצורה ניכרת ובולטת.

4. התנהגות אימפולסיבית במגוון תחומים כגון: בזבזנות, יחסי מין, שימוש בחומרים, נהיגה חסרת אחריות, זלילה, ועוד.

5. התנהגות אובדנית או איומים חוזרים ונשנים לאובדנות או פגיעה עצמית.

6. חוסר יציבות רגשית כתוצאה ממצבי רוח משתנים הנמשכים לרוב כמה שעות או אף כמה ימים.

7. תחושת ריקנות כרונית.

8. כעס רב (על העצמי או הזולת) שאינו מותאם לנסיבות, וקושי לשלוט בכעס זה.

9. חשיבה פרנואידית הקשורה ללחצים או תסמיני ניתוק חמורים המופיעים באופן זמני.


הטיפול בהפרעת אישיות גבולית

הטיפול הנחשב כיום כיעיל ביותר לבעלי הפרעה זו הוא: טיפול התנהגותי-דיאלקטי DBT. זהו סוג של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי שמטרתו לעודד את המטופלים לשאת ולהשלים עם רגש שלילי בלי להגיע להרסנות עצמית או סביבתית. פרוטוקול טיפול זה מתמקד בין השאר ביעדים הבאים: הפחתת התנהגות אובדנית, הפחתת התנהגויות המפריעות לטיפול, הפחתת התנהגויות בריחה המפריעות לחיים הנורמליים, הרחבת מיומנויות התנהגות שנועדו לווסת רגשות, לשפר מיומנויות בין-אישיות, להגדיל את היכולת לשאת מצוקה, ועוד. טיפול זה משלב לעיתים גם טיפול קבוצתי המתמקד במתן תמיכה והדרכה, ורכישת מיומנויות בינאישיות, בוויסות רגשי וביכולת לשאת דחק ומצוקה.​

טיפול ועזרה לבני הזוג או המשפחה

חיים לצד אדם בעל אישיות גבולית מייצרים אתגרים מתמידים לא רק לאדם עצמו אלא גם ולעיתים בעיקר, לבני הזוג והמשפחה. דווקא אלו הרוצים בטובתו, נאלצים להתמודד יום יום עם מצבי הרוח המשתנים, התסכול, הביקורת והאימפולסיביות המאפיינים הפרעה זו, והמובילים להתפרצויות רבות ולמשברים נשנים. עם זאת, הבנת חווייתו הרגשית של בעל ההפרעה הגבולית ואופייה המתעתע של האינטראקציה המעוררת בו תסכול והתפרצויות, יכולה לעזור לבני הזוג והמשפחה לזהות מראש מצבים נפיצים אלו ולמנוע את התפרצותם. טיפול ועזרה מקצועית במצבים אלו יעזרו להבנה כיצד להתמודד באופן נכון יותר עם מצבים רגשיים אלו ולנטרל את המתח שנוצר והאימפולסיביות שבאה בעקבותיו עוד בטרם ייגרמו משברים והיחסים ייפגעו. הבנת הגורמים האינדיבידואלים לדפוסי ההתנהגות האימפולסיבית ונטרולם, יקלו מאוד על חווייתו של בעל הפרעת האישיות הגבולית לחוש מובן ומשמעותי, ובכך ישפרו מאוד את מערכת היחסים של בני הזוג והמשפחה עמו.

אם מערכות היחסים שלכם רצופות עליות ומורדות, מתיחות ומשברים ומאופיינות במצבי רוח משתנים כנ"ל, יתכן וגם אתם סובלים מהפרעת אישיות גבולית או נמצאים ביחסים עם מישהו כזה. אתם מוזמנים לפנות ולקבל ייעוץ ועזרה כיצד להתמודדות עם הפרעה זו, על מנת לשפר את הרגשתכם ואת יחסיכם הבין אישיים.

כיצד לזהות הפרעת אישיות גבולית
מצבי רוח קיצוניים שמתחלפים באופן תדיר - אישיות גבולית

* כל הזכויות על מאמר זה שמורות לד"ר איל זק *

bottom of page